Fotosamlingar och arkiv

Fotosamlingar

I hembygdsföreningens ägo finns ett antal samlingar av glasplåtar, negativ, pappersbilder och digitala kopior. Några exempel ur föreningens bildarkiv visas här nedan. Idag går det att ta del av samlingarna på hembygdsgården eller bruksmuseet efter överenskommelse. En del av samlingarna finns tillgängliga i Hembygdsportalen - Länk till Hembygdsportalen

Erik Forsberg har även lagt upp bilder från Nätra på sin websida "Bilder från Nätra - förr och nu" - www.nätra.se

Arkivet

Vårt arkiv har samlats under många år. Medlemmar har bidragit och även privatpersoner som skänkt handlingar till oss genom åren. Vi har en blanding av personarkiv t.ex Mikko Anderssons arkiv, släkten Nordins arkiv och  samlingar med handlingar från Forss AB, Köpmanholmens Samhällsförening m.fl.

2020 påbörjade vi arbetet med att ordna upp arkivet, göra sökbara förteckningar och kunna tillgängliggöra arkivet. Detta arbete innebär en omfattande genomgång och förteckning av alla dokument som ännu inte är slutförd. Ambitionen är att till en börja med kunna offentliggöra arkivförteckningarna på nätet.

G F Lundgren Nätra

G F Lundgren (1871-1934).

Komminister i Nätra 1908-1911.

Tidig amatörfotograf:

Hemmansägare Johansson, Hälle

Brudparet Östman, Bjästa eller Sunnansjö

G F Lundgren Nätra

"Hjonen på fattiggården" (Lundgrens egen anteckning)

Wedins i Sörgård, oktober 1910

Spinnerskor

Alex Wiberg (1887-1961), Bräcke, Nätra
Målare, byfotograf under

1910-20-talen,

speciellt i Sörbygdens byar runt Skulesjön:

Förre torparen Per Svedin, Norum

Torparänkan Brita Stina Vestman, Bräcke

"Originalen" Ante Engblom och Ulla Månsdotter framför sin stuga på Gärdenslund

Mary Berglund och Tekla Byström i Wibergs bagarstuga

Familjen Ågren, Näske

Bertil Westin fotograf Köpmanholmen

Bertil Westin (1896-1978), Köpmanholmen.

Ateljé 1923-1943 på Stensland ovanför kajen (drevs sedan vidare ett par år av hans yngre bror Albert).

Vi har en mindre del av hans negativ. Den större delen förvaltas av Örnsköldsviks museum.

Syskonen Grankvist, Köpmanholmen

Bröderna Ögren, Hålviken

Konfirmation med kyrkoherde Silén i Nätra kyrka 1943

Kooperativa-butik i Bjästa med bensinpump, 1930-tal

Sulfatfabriksbygget i Köpmanholmen 1929-30

Några andra bildsamlingar som bör nämnas

Sigfrid Lundvall (1907-1982), Skulnäs

Chaufför och fotograf. Glasplåtar från Sörbygden 1920-30-talen

Gustav Vågberg (1903-1982), Köpmanholmen och Bjästa

Brädgårdsarbetare, bibliotekarie, kommunalkassör. Digitala kopior av glasplåtar och negativ från 1920-30-talen

Sven Ögren (1908-2003), Köpmanholmen och Bjästa

Sågverksarbetare, sedan cykelhandlare. Glasplåtar från 1920-30-talen

Harald Brändström (1917-1997), Åmynnet

Hembygdsforskare och samlare. Digitala kopior av hans stora samling insamlade foton. Originalen förvaras på Landsarkivet i Härnösand, enskilt arkiv A:212

I övrigt finns bland annat skolbilder tagna av Siwert Westin (Siwert Foto), Köpmanholmens Fotoklubbs dokumentation av NCB Forss Fabriker inför nedläggningen 1982, en samling färgdia och påsiktsbilder tagna av Lars Näslund på 1960-, 70- och 80-talen samt digitala kopior av bilder inlånade från privatpersoner.

OBS! Har ni glasplåtar, negativ eller bildsamlingar som rör Nätra? Kontakta någon i styrelsen, vi lånar gärna in era fotografier för skanning. Originalen lämnas givetvis tillbaka. All bildanvändning i hembygdsföreningens regi sker med beaktande av upphovsrätten och de överenskommelser som gäller från fall till fall.