Böcker

Vi har ett sortiment av böcker med lokalhistorisk anknytning. Vissa har Hembygdsföreningen publicerat, andra har vi tagit in för att vara en kunskapsförmedlare av vår hembygd. Dessa böcker m.m. säljs på plats på Nätra Hembygdsgård och i Ringarbönninga, med reservation för variation i sortimentet.

Beställning kan även göras via e-post. Kostnader för porto och emballage tillkommer. För kontaktuppgifter Klicka här

Märta från Kläppen

Märta från Kläppen - om skidåkerskan Märta Norberg från Kläppen, Sidensjö.

Sammanställd av Anita Hedström och Gunvor Jonsson (2023). 34 sidor.

Pris 350:-

Märta Norberg skidåkerska Kläppen Sidensjö

Holmen Beat och andra taktfulla fiktioner från Köpmanholmen

av Patrik Vestin (2022)

"Minnen, berättelser och litterära fiktioner sprungna ur min uppväxt i en norrländsk bruksort under 1970- och 80-talet".

Holmen Beat Patrik Vestin Köpmanholmen

Ortnamn och landhöjning i Örnsköldsviks kommun

En forskning med landhöjningen till hjälp som påvisar en strandbundenhet i ortnamn och därigenom belägger att de kan vara flera tusen år gamla.

av Lena Edblom (2022)

Pris 240:-

Ortnamn och landhöjning i Örnsköldsviks kommun Lena Edblom

Handledning för Hembygdsföreningar
Verksamheter kring samlingar

Sammanställd av Katarzyna Forsberg, utgiven av Ångermanlands Hembygdsförbund (2021)

Pris 150:-

Handledning för hembygdsföreningar verksamheter kring samlingar Ångermanlands hembygdsförbund

Annas matta - i en sörkörares fotspår

av Martin Fahlén, utgiven av Ångermanlands Hembygdsförbund (2021)

Annas Matta Martin Fahlén Ångermanlands Hembygdsförbund

Tvätt och tvagning

om tvättstugor i Västernorrland

av Eva Skåreus (2021)

Tvättstugor i Västernorrland Köpmanholmen

Holmen Blues och andra berättelser från Köpmanholmen

av Patrik Vestin (2020)

"Upplevelser, minnen och berättelser från min uppväxt i en norrländsk bruksort under 1970- och 80-talet".

Holmen Blues Patrik Vestin Köpmanholmen

Köpmanholmen - Brukssamhällets historia

av Magnus Näslund (2006, 2020)

Ny upplaga 2020 av småskriften från 2006 inom ramen för ISKA-projektet "Köpmanholmen - historia, identitet och framtid". (Industrisamhällets Kulturarv) som drevs av Örnsköldsviks museum.

Köpmanholmen Brukssamhällets historia Magnus Näslund

Fiskarkapell i Medelpad och Ångermanland

av Lars Nylander, Daniel Olsson och Bo Ulfhielm (2021)
239 sidor text och bilder

Pris 250:-

Fiskarkapell i Medelpad och Ångermanland

Höga Kusten - Skärgårdsguide

Utgiven av Örnsköldsviks kommun (2014)

144 sidor text och bilder, häftad.

Höga Kusten Skärgårdsguide

Hembygds i förvandling -

Näskeområdets byar genom tiderna

av Ola Johansson (2012)

235 sidor.

Pris 180:-

Näskeområdets byar genom tiderna Näske Nätra

Strängöarna från krononybygge till sommarö

Utgiven 2012.

Ny utgåva av tidigare småskrift från 1981. 60 fullmatade sidor.

Strängöarna Nätra

Ruiner och framtidstro

DVD-filmen "Ruiner och framtidstro"

av Jan Dufva (2006)

"Projekt Köpmanholmen är inte bara ett saneringsprojekt - det är ett projekt för att lyfta ett helt samhälle ur en djup depression. 20 år efter att massafabriken i Köpmanholmen utanför Örnsköldsvik las ner, ska den äntligen bort för att bereda plats för nya satsningar."

EXTRAMATERIAL:

Innan saneringen

Kortversion

Arkivfilm 1936, 1982

Arkivbilder

Saneringsbilder

Ruiner och framtidstro Köpmanholmen Jan Dufva

Släkter och gårdar i Nätra 1535-1900

av Jan O Nordvall och Per Sundin (2009)

Boken listar alla bönder med hustrur som bebott och skattat för hemmanen i Nätra sockens byar från skattläggningens början 1535 och fram till sekelskiftet 1900. Innehåller även torpare, båtsmän, kyrkan och skolan, ämbetsmän, hantverkare och strandfiskare m.fl. Med register över samtliga personer. En guldgruva för alla släktforskare och lokalhistoriker. 505 sidor.

För rättelser och supplement till boken - se hemsidan Släkter & Gårdar

Nu prissänkt - 195:-

Släkter och gårdar i Nätra 1535-1900 Jan O Nordvall Per Sundin

GF Lundgrens fotografier - Nätra 1908 - 1911

Utgiven 2006

Gustaf Fritiof Lundgren var komminister i Nätra församling åren kring 1910. Den sedermera kände prästen ägde då en kamera och hyste ett livligt intresse för fotografering av bygd och folk. Tack vare en lycklig slump vid en auktion nära 50 år senare kan vi nu visa ett urval bilder från den fantastiska samlingen.

G.F. Lundgrens fotografier Nätra 1908-1911

Kyrkor och Kapell i Nolaskogs

av Ingrid Telhammer (1985)

229 sidor text och bilder, saknar dock skyddsomslag.

Kyrkor och kapell Nolaskogs

Örnsköldsvik 100 år 1894-1994

En bok som handlar om Örnsköldsviks ekonomiska, politiska, sociala och kulturella utveckling under de senaste hundra åren. Texter och bilder, 384 sidor.

Örnsköldsvik 100 år 1894-1994

CD-skiva med bilder

Delar av fotograf Bertil Westins samling av glasplåtar och negativ. Bilderna härrör sig från Westins aktiva tid som ateljéfotograf på Köpmanholmen från tidigt 20-tal fram till slutet av 1940-talet.

CD-skivan innehåller ca 2100 bilder, anpassade för visning på bildskärm, många dock extra förstorade. Bildmaterialet spänner över ett brett register - konfirmation, födelsedagar, gruppfoto, porträtt, bröllopsbilder, skolfoto, industri, samhälle mm. Skivan uppdateras kontinuerligt med nya uppgifter och görs på beställning.

Bertil Westins bilder Köpmanholmen

100 år med Nätra kommun

av Emil Näsström (1970)

Boken skrevs inför sammanslagningen till storkommunen Örnsköldsvik 1971. Innehåller även uppgifter om Sidensjö kommun. Häftad. 184 sidor.

100 år med Nätra kommun Emil Näsström

Norra Ångermanland - Nätra Älvdal

av N. J. Nätterlund (1925)

Tidig hembygdsbok. Häftad originalupplaga. Sällsynt gammal bok, åldrad med vissa skönhetsfel. 270 sidor.

Norra Ångermanland Nätra älvdal Nätterlund